Förskolan ska sträva efter att varje barn:
• utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka
och använda matematiska begrepp och samband mellan
begrepp, Läroplan... Reviderad 2010
Tisdag den 6
november var vi i "bergas lekplats".
Där lade vi en
"naturruta":
◊Två pinnar,
två kastanjer och en blad.
◊Tre
pinnar, tre kastanjer att göra ett mönster.
Onsdag den 24 oktober var vi i parken och lekplatsen
bredvid förskolan. Barnen fick i uppdrag att samla pinnar.
◊ Storleksordning från kortast till längt.
◊ Vilken som var tjockast och vilken var smalast.
◊ Ta lika många pinnar som t.ex. en hund, anka,
spindel, myra.... har ben.
Tisdagen den 16 oktober gick vi till lekplatsen nära kyrkan och plockade kastanjer. Barnen fick i uppdrag att plocka vars en kastanj. Sedan använde vi Kastanjerna i matematik:
◊ Kastanjerna är olika stora.
◊ Storleksordning från stora till mista.
◊ Att lägga dem som en ”kanelsnäcka”.
◊ Hur lång blir om vi lägger dem i rad?
Barnen: ”som hela värden”
◊ Vi lade dem i en rad. Det blev riktig lång som hela duken!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar