Zebran och matematik

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:
utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka
och använda matematiska begrepp och samband mellan
begrepp, Läroplan... Reviderad 2010




Tisdag den 6 november var vi i "bergas lekplats".
Där lade vi en "naturruta":
◊Två pinnar, två kastanjer och en blad.
◊Tre pinnar, tre kastanjer att göra ett mönster.

 
 Ute pedagogik: matematik med  kastanjer och pinnar!

Onsdag den 24 oktober var vi i parken och lekplatsen
bredvid förskolan. Barnen fick i uppdrag att samla pinnar.

 ◊ Storleksordning från kortast till längt.
 ◊ Vilken som var tjockast och vilken var smalast.
 ◊ Ta lika många pinnar som t.ex. en hund, anka,
    spindel, myra.... har ben.



Tisdagen den 16 oktober gick vi till lekplatsen nära kyrkan och plockade kastanjer. Barnen fick i uppdrag att plocka vars en kastanj. Sedan använde vi Kastanjerna i matematik:
◊ Kastanjerna är olika stora.
◊ Storleksordning från stora till mista.
◊ Att lägga dem som en ”kanelsnäcka”.
◊ Hur lång blir om vi lägger dem i rad?   
Barnen: ”som hela värden”
◊ Vi lade dem i en rad. Det blev riktig lång som hela duken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar